Pianomestari
- Pianon ja flyygelin rakenne ja toiminta
- Viritysteoria
- Pianon ja flyygelin viritys
- Pianon koneiston säätö
- Flyygelin koneiston säätö
- Flyygelin sammuttajat sammuttajat ja sammuttajien asennus
- Pianon ja flyygelin huolto
- Pianon ja flyygelin intonointi
Johdanto
Suomessa on koulutettu pianonvirittäjiä
ammatillisessa peruskoulutuksessa vuodesta 1982 lähtien. Koulutus täytti 40
vuotta helmikuussa 2022. Koko tänä aikana
käytössä ei ole ollut kunnollista oppimateriaalia. Nyt tämän kirjan myötä asia on vihdoinkin järjestyksessä.
Pianomestari-kirjan kirjoittaminen on
ollut suunnitelmissani useita vuosia, erinäisistä syistä se on kerta toisensa jälkeen jäänyt ajatuksen tasolle. Viimein tammikuussa 2018 aloitin projektin, ja nyt reilut viisi vuotta myöhemmin se on vihdoinkinvalmis. Jos olisin alun perin tiennyt, kuinka paljon työtä tällaisessa kirjassa on, en ehkä olisi siihen koskaan ryhtynyt. Onneksi en tiennyt. Onni on myös, että piano ja flyygeli ovat nykymuodossaan pysyneet lähes muuttumattomina reilusti yli sata vuotta. Siksi tämän kirjan tieto on ajatonta ja varmasti säilyy käyttökelpoisena
niin kauan, kuin akustisia pianoja ja
flyygeleitä on olemassa.
Pianomestari-kirja on tehty ensisijaisesti
pianonvirittäjäkoulutuksen tarpeisiin,
mutta se käy hyvin perusteokseksi
kaikille pianonviritysalasta kiinnostuneille. Kirja on jaettu kahdeksaan erilliseen lukuun siten, että se alkaa pianonviritysalan perusteista
ja päätyy pitkälle vietyyn soittimen
viimeistelyyn. Kirjan lähtökohta on ennen
kaikkea pedagoginen. Olen pyrkinyt kertomaan mahdollisimman selkeästi kaiken.
Pianonviritysalaan liittyy kuitenkin paljon
tietoa ja taitoja, kuten esimerkiksi pianon
virittäminen ja intonoiminen, jotka ovat
erittäin vaativia kirjoittaa auki. Siksi toiset
osat kirjasta voivatkin olla hyvin haastavia
lukea ja omaksua. Tämä kirja ei tee kenestäkään pianonvirittäjää.
Kirjan avulla pääsee kuitenkin
alkuun. Tie pianonvirittäjän ammattiin on
pitkä. Käsityöammattia ei voi oppia muuten
kuin tekemällä, kunnes tieto vähitellen
jalostuu taidoksi. Tämä vaatii jatkuvaa
harjoittelemista ja lukemattomia toistoja.
Tässä kirjassa esitetyt teoriat, käytänteet ja
työtavat ovat suurimmaksi osaksi opittu
mestari-kisälli-periaatteella. Tiedon kerääminen on alkanut aikoinaan omassa pianonviritysalan peruskoulutuksessani ja se on jatkunut vanhempien mestarien opissa Suomen Pianomestarit Oy:ssä, useilla ulkomaisilla pianotehtailla, monissa seminaareissa sekä erilaisissa koulutustilaisuuksissa ympäri maailmaa. Osa tiedoista ja taidoista on kertynyt myös suuresta määrästä alan kirjallisuutta itse opiskelemalla ja kokeilemalla.
Pianomestari-kirjaa ei olisi syntynyt ilman
suurta joukkoa myötävaikuttavia tahoja
ja ihmisiä. Kaikille heille olen hyvin kiitollinen osallisuudesta tähän projektiin.
Minulla on ollut erityista onnea siinä, että
jokainen kirjan valmistamiseen osallistunut
ihminen on jollakin tavalla kytköksissä
tähän hienoon ammattiin. Pianomestari-kirjan upean ulkoasun ja erittäin suuritöisen taiton on tehnyt Sari
Marttiini, jonka isä Olavi Marttiini oli
pianonvirittäjä. Kirjan sisällöllisinä oikolukijoina ovat toimineet pianonvirittäjät Kari Perälä, Tuomas Sievänen, Ukko Mannermaa sekä pianonvirityksen opettaja Harri Tuovinen. Heiltä olen saanut runsaasti palautetta,
kritiikkiäja ehdotuksia. Kaikesta kirjan sisällöstä vastaan lopullisesti kuitenkin minä kirjoittajana. Kirjan tekstiä on editoinut paremmin luettavaan muotoon pianonvirittäjä Ukko Mannermaa. Suuri ja nöyrä kiitos teille kaikille.
Lisäksi haluan kiittää kaikki teitä muitakin,
jotka olette jollakin tavalla osallistuneet
Pianomestari-kirjan syntymiseen.
Teistä erityisesti rakas vaimoni Anna ja
ihana tyttäreni Senja. Heidän lisäkseen
kiitoksen ansaitsevat Norbert Abel,
Gergely Bogányi, Jack Brand, Morten
Juhl-Sørensen, Pertti Kallio, Indrek
Laul, Susan Petrof, Petri Rautio, Hellin
Tapionlinna, Arto Tuominen, Risto Tuominenja Kimmo Virtanen.
Instituutioista ja yrityksistä haluan kiittää
seuraavia tahoja:
C. Bechstein pianotehdas,
Seifhennersdorf, Saksa
Bogányi piano, Budapest, Unkari
Estonia Klaverivabrik, Tallinna, Viro
Filzfabrik Wurzen GmbH, Wurzen, Saksa
F-musiikki Oy, Helsinki, Suomi
Helmut Abel GmbH, Frankenhardt,
Saksa
Helsingin konservatorio, Helsinki,
Suomi
Shigeru Kawai Pianolaboratory,
Hamamatsu, Japani
Tampereen musiikki Oy, Tampere,
Suomi
Töölön Pianokeskus Oy, Helsinki,
Suomi
Petrof sr.o., Hradec Králové, Tsekki
Precision Touch Design Academy Europe,
Oude-Tonge, Hollanti
Steinway Piano Gallery, Helsinki, Suomi
Erityinen kiitos Jenny ja Antti Wihurin
rahastolle, joka myönsi minulle runsaan
apurahan tämän projektin toteuttamiseen.
Kaustisen Alikentalassa, 13.10.2023
Jarkko Björknäs
© Jarkko Björknäs 2023
Graafinen suunnittelu,
taitto ja kansi Sari Marttiini
ISBN 978-952-94-8332-7
Painettu Euroopassa
8 osaa
840 sivua ajatonta tietoa sekä 1570 yksityiskohtaista ja havainnollistavaa valokuvaa.
Pianomestari on pianonviritysalan perusteos. Pianonvirityksestä on kirjoitettu paljon, mutta ei juurikaan suomeksi tai näin tarkasti pedagogisesta näkökulmasta. Pianomestari selittää laajasti pianon ja flyygelin rakenteen, toiminnan, virittämisen, huoltamisen ja intonoinnin havainnollisesti runsaine valokuvineen.
Pianon virittämistä korvakuulolta saatetaan pitää mystisenä taitona. Pianomestari avaa muun muassa tuon taidon teoriassa ja käytännössä yksityiskohtaisine työohjeineen. Pianonviritysala on vaativaa käsityötä eikä sitä voi oppia pelkästään kirjaa lukemalla. Käsityötaito opitaan tekemällä ja toistamalla kunnes tieto jalostuu taidoksi. Pianomestari-kirjan avulla on mahdollista päästä kiinni tähän hienoon taitoon ja alaan.
Italialainen soitinrakentaja Bartolomeo Cristofori rakensi maailman ensimmäisen pianon 1700-luvun alkupuolella. Tänään, yli 300 vuotta myöhemmin piano ja sen toimintaperiaate on edelleen hämmästyttävän samanlainen. Virittämisen, koneiston säätämisen ja huoltamisen perusperiaatteet eivät ole vuosisatojen kuluessa muuttuneet miksikään. Pianomestari-kirjan tieto on näin ollen käytännössä täysin ajatonta.
Kirjan osat
Kuvat ovat linkkejä kirjan osiin